IMG_6222
iStage: яскраві вистави, емоційна гра та багато думок - як Маріуполь поринув у театральний світ

У Маріуполі завершився  театральний фестиваль iStage. Всі події відбувались в рамках проєкту Маріуполь – Велика культурна столиця 2021. З 11 по 15 серпня у фестивалі взяли участь 7 різних театральних колективів з 5 українських міст: Київ, Львів, Харків, Дніпро та Івано-Франківськ. Після кожної вистави режисери, сценаристи та актори театрів зустрічалися з нами, глядачами, аби порозмовляти про театр, виставу та її сенси. І це був дуже цікавий досвід, адже ми дізнавалися більше про контексти та залаштункове життя кожної представленої театральної команди!

День перший

Розпочався фестиваль iStage 2021 [Фестиваль-лабораторія ідей актуального театру] з вистави від київського ЦСМ “ДАХ”“Так казав Заратустра”. Присутніх одразу ж здивував цифровий формат вистави. Завдяки проєктору на стінах арт-простору “Гастроном” глядачі бачили усі емоції акторів. І такий трюк зовсім не відволікав, а навпаки підсилював інтерес до п’єси. Філософський твір Фрідріха Ніцше про Заратустру та його учнів було написано ще у 1883 році, і своє актуальності він не втратив і зараз. Як потім на обговоренні розповіли глядачі, цікавим було по черзі приймати сторону кожного учня. Через це здавалося, що істин у залі стільки, скільки й самих акторів.

День другий

Мабуть, незвичайніша вистава фестивалю – “Осінь на Плутоні”. Привіз її до Маріуполя Незалежний театральний проєкт “Ми” зі Львова. І як розповіла команда, вони дійсно працювали з людьми похилого віку, які мешкають у геріатричному пансіонаті (будинку для літніх осіб). Ті записи, які лунали з ляльок – це прижиттєві монологи та справжні голоси людей третього віку, з якими зустрічалася команда проєкту. П’ять історій з життя героїв, яких вже не має на цьому світі.

Філософська вистава про старість, самотність, смерть майже всіх глядачів захопила за “живе”. Вразило й технічне виконання ляльок –  майстри гіперреалістично передали міміку, зморшки, зачіски, а актори – жести та ходу людей похилого віку.

Проєкт не обмежився власне виставою – два роки команда проводила арт-терапевтичні заняття у пансіонаті.

День третій

Неймовірно емоційною виставою стали – “Однокласники”, який привіз до нас дніпровський театр “Віримо”. П’єса про важку долю учнів одного з класів, де навчаються поляки та євреї, ми побачили у постановці заслуженого діяча мистецтв України – Володимира Петренка. Відобразили події з 1937 по 2000 роки. Разом з героями ми дорослішали, плакали та розмірковували про життя.

Вистава розповідає про реальну долю реальних людей. Грають її актори “Віримо” вже 4 роки. І, як зазначила команда театру, для них честь грати саме в Маріуполі, так близько до лінії розмежування.

День четвертий 

Цей день та вечір був найбільш щедрий на вистави. Ми побачили аж три абсолютно різні за жанром та тематикою п’єси.

Першою з них стала вистава “Клас” від Театру драми та комедії на Лівому березі Дніпра. Цю п’єсу написав відомий сценарист Павло Ар’є, який також приїхав до Маріуполя, аби поспілкуватися з маріупольцями. Як зазначив режисер та художній керівник театру Стас Жирков, вистава заснована на реальних подіях з життя акторів театру, а також простих людей, з якими так чи інакше їх зводило життя. Тема школи, булінгу, вчителів, учнів, старості, переосмислення – все це охоплює київський урок в 2 години.

Дикий театр привіз до Маріуполя дуже актуальну, та через це морально важку виставу “Нові шрами”. Присвячена реальним історіям жінок та насильства проти них – вистава стала спільним проєктом Дикого театру та ООН Жінки в Україні. У п’єсу введені монологи, які розповідали мешканці шелтерів – спеціальних притулків, де мешкають жінки з важкою долею. 5 акторів, режисер, сценарист, художник, асистенти зі світла цієї вистави – це все жінки.

Багато хто виходив з цієї вистави зі сльозами на очах. Важка, але важлива тема, яку потрібно висвітлювати.

Не завадив дощ виставі  “Дванадцята ніч, або Що захочете” від соціального театрального проєкту Project W Veterans, Volunteers and William. Шекспірівська комедія “Дванадцята ніч, або Що захочете!” (реж. Олексій Гнатковський) у виконанні ветеранів і волонтерів АТО/ООС під художнім керівництвом Ростислава Держипільського.

Ексклюзивно для фестивалю #iStage Ростислав Держипільський адаптував виставу для показу в Арт-дворі Центру сучасного мистецтва “Готель Континенталь” у Маріуполі. Пожежні сходи перетворилися на вартову вежу і балкон графині Олівії – та й загалом, весь простір нагадував чи то шекспірівський “Глобус”, чи то двір англійського замку “єлизаветинської епохи”.

День п’ятий

“Страждання на Гончарівці” від харківського театру “Нєфть” стала фінальною виставою в рамках всього фестивалю.

Цікаве поєднання української літературної класики “Сватання на Гончарівці” авторства Квітки-Основ’яненка та артистичних й музичних вистав.  Стиль важно було схарактеризувати під щось конкретне. Іронічні репліки, кумедні рухи, гарний спів та все це поєднане з джазовою та електроною музикою.

Невеличкий підсумок – ці дні, у які Маріуполь перетворився на велику сцену для провідних українських театрів, показали, що маріупольський глядач із задоволенням поринув у театральний розділ великої книги під назвою “Велика культурна столиця”.

Абсолютно нетипові для наших місцевих театрів вистави знайшли свого глядача та відголоски у серцях маріупольців. Колективи запрошених театрів відзначили, що із задоволенням приїдуть до міста у моря ще.

Рекомендуємо також:

Ми використовуємо cookie-файли для найкращого представлення нашого сайту. Продовжуючи використовувати цей сайт, ви погоджуєтеся з використанням cookie-файлів.
Принять