Залізничний_вокзал_первісно
Маріупольська залізниця

Маріупольська залізниця

До початку війни, Маріуполь був універсальним містом та великим логістичним вузлом. Потрапити в Маріуполь можна було трьома шляхами: автомобільним, повітряним та залізнодорожнім. Проте історія становлення міста та його з’єднання з іншими регіонами відбувалося не одразу.

Головною причиною появи в Маріуполі залізниці було відкриття на околицях міста порту та потреба у шляхах вивозу вугілля з Донецького кам’яновугільного басейну. У зв’язку з індустріалізацією Донбасу промисловці прийняли рішення про розширення Єкатерининської залізниці від станції Оленівка до Маріуполя та його порту.

Залізниця була прокладена у 1882 році, окрім вкладу в промисловість нашого східного регіону залізна дорога вплинула на можливість та швидкість відвідування Маріуполя. До 1882 року в місті та повіті активно діяла мережа поштових станцій, які були аналогом сучасних АЗС – на цих станціях було можливо відпочити, замінити/нагодувати коней та знайти собі супутників. З але поява нового типу сполучення стала причиною ліквідації поштових станцій.

Отже саме з 1882 року залізнодорожній вокзал став головними воротами Маріуполя, і саме з цієї точки починалося знайомство для багатьох гостей нашого міста, як для відомих так і для невідомих. Перше, що бачили приїжджі – будівля вокзалу, яка з’явилася одночасно з залізницею. Стара будівля вокзалу була дійсно «старою» – вона була найстаршою громадською будівлею міста (могла поступитися лише будівлі духовного училища збудованого у 1880 році). Нажаль, ця будівля була пошкоджена внаслідок Другої Світової війни, а у 1950-х роках була знесена під час підготовки до розширення та будівництва нового вокзалу.

Будівля старого вокзалу у повоєнні роки.

На щастя, у нашому розпорядженні є фотографії на яких можна роздивитися старий маріупольський вокзал та його розміри, але є і сумний факт, що до наших часів не зберіглося ім’я архітектора цієї будівлі.

Для нас цікавим є можливість дізнатися, хто з відомих людей відвідував наше місто у ті роки, коли воно ще не було величезним металургійним центром, але вже не було й звичайним провінціальним містечком.

Першою відомою особистістю яка прибула на маріупольський вокзал був відомий промисловець, організатор будівництв та меценат Савва Іванович Мамонтов. Саме завдяки хисту, досвіду та коштам цієї особи була прокладена залізниця до Маріуполя та у багатьох районах сучасної Донецької області.

Окрім розвитку промисловості та логістики залізниця вплинула і на розвиток та поширення культури в місті. З перону цього вокзалу на маріупольську землю ступили відомі артисти цирку Володимир та Анатолій Дурови, саме потягом до Маріуполя прибули театральні трупи Марко Лукича Кропивницького та Всеволода Мейерхольда. Окрім них місто відвудували Михайло Старицький, Панас Саксаганський, Іван Карпенко-Карий, Володимир Сосюра, Олександр Серафимович та Костянтин Паустовський.

Як було зазначено вище, будівлі вокзалу наразі не існує. Цікавим фактом є те, що кожен хто користувався послугами залізниці для приїзду чи виїзду з Маріуполя їхав по тим же місцям де їхали люди і більше 100 років тому.

Рекомендуємо також:

Ми використовуємо cookie-файли для найкращого представлення нашого сайту. Продовжуючи використовувати цей сайт, ви погоджуєтеся з використанням cookie-файлів.
Принять