жители старобешево
Звичаї та обрядові особливості греків Надазов’я. ІІ частина

Звичаї та обрядові особливості греків Надазов’я. ІІ частина

Вивчаючи етнографію надазовського регіону багато дослідників, краєзнавців, гостей регіону та місцевих жителів звертають увагу на те, що поряд із істинно грецькими особливостями у місцевих греків збереглися і татарсько-турецьки риси, успадковані з часів проживання у Криму. Наприклад, до 1820-1830-х років надазовські греки одягалися майже виключно по-татарськи. Гречанки, носили під халатом вишиті шаровари, такі ж, які зазвичай носили турки.

Але місцеве населення зберігало відбиток не лише з кримського періоду, а й зі значно давніших часів. Найбільш виразними були приклади одягу, які мали дуже цікаві деталі як у чоловічих, так і у жіночих варіантах одягу.

Сукня у жінок – «фістан» – і натільна чоловіча сорочка – «камсу/пукамс» – мали характерний тунікоподібний крій. Цілком можливо, що ця особливість зберіглася аж з візантійських часів. Підтвердженням візантійського впливу є схожа особливість і у болгар Приазов’я, які також протягом двох століть відчували прямий вплив Візантії.

Широке поширення у ХІХ століття мав «періфтар» – рушниковий головний убір. Зазвичай цей елемент одягу дівчата отримували як придане. Звичай носіння схожих головних уборів рушникового типу характерний і для слов’янських народів, але він існував і на територіях Візантії. Періфтар виготовлявся як хустка з шовковою або золотою вишивкою та бахромою. Додатково, поверх нього одягався ще й срібний «хінар/ханяр» – щось схоже на вуздечку. Цей хінар одягався навколо підборіддя і кріпився на лобі до періфтара, який у цьому місці обшивався перлами з золотими і срібними блискітками.

Зрозуміло, що тут описаний досить дорогий варіант хінара з відповідними прикрасами, але потрібно брати до уваги, що цей предмет одягу переходив у спадок від жінки до дівчини і мав статус справжньої сімейної реліквії, яку і незаможні родини прагнули зробити красивою та надати вигляд коштовної.

Вже до кінця ХІХ століття періфтар, переважно, носили лише старі жінки, але в деяких грецьких селах періфтар носили до 1950-1960-х років, але і у цих випадках це були літні гречанки.

Для жіночого грецького населення були характерні і різноманітні прикраси: намиста, браслети та пояси. Популярним було носіння «цамбліс» – мідної або кістяної пластинки з прикріпленими до неї пучками з гарусових ниток червоного кольору. Цамбліс прикріплювався ззаду голови до волосся довгою стрічкою і звисав уздовж спини нижче поясу.

Протягом багатьох десятиліть, аж до 1930-1940 років, незмінним залишалося і взуття більшості греків Надазов’я. Це були грецькі «чарухи» – сандалії зі свинячої шкіри, які формою нагадували лапті та постоли.

Чарухі надазовські
Постоли шкіряні українські
Постоли шкіряні українські
Українські постоли з лика
Українські постоли з лика

Відлуння давнини зберіглося і в обряді поховання. Він цікавий тим, що в ньому прослідковується прямий зв’язок маріупольських греків з особливою античною символічністю. Померлому клали в руку монету, в той час як у Греції монету клали в рот. Ці гроші призначалися Харону, перевізнику душ померлих. Це була остання земна витрата, яку потрібно було використати вже в іншому світі. За ці гроші Харон на своєму човні довозив померлих до брами царства Аїда, де душі надазовських греків зустрічалися з душами своїх далеких предків.

Харон – перевізник померлих у царство Аїда

Рекомендуємо також:

Ми використовуємо cookie-файли для найкращого представлення нашого сайту. Продовжуючи використовувати цей сайт, ви погоджуєтеся з використанням cookie-файлів.
Принять